Työviikot ja vapaa-aika

Ensimmäisen viikon kuluttua arki rullasi jo hyvää vauhtia. Sopeutumiseen vaikutti myös tietenkin edellinen kv-kokemukseni samaisessa maassa. Heräsin aamuisin yhdeksältä, söin hyvän aamupalan ja join kahvia. Kymmeneltä lähdin kävelemään kohti bussipysäkkiäni Portimaoon, jonka luo matkaa oli n. 1.5km. Busseja Alvoriin meni noin 30 minuutin välein, ja yleensä hyppäsin 10:25 saapuvan bussin kyytiin. Matka työpaikkani läheisyyteen kesti noin 20 minuuttia.

Pääsin töistä yleensä noin viiden aikaan. Menin yleensä suoraan kotiin, tai kodin kautta rannalle! Arki-illat kuluivat ruokaa tehdessä, monesti kuuntelimme samalla musiikkia ja puhuimme työpäivistämme.

Viikonloppuisin vietimme paljon aikaa läheisessä Aqua-nimisessä kauppakeskuksessa. Siellä oli hyvä valikoima erilaisia vaatekauppoja ja ruokapaikkoja. Kauppakeskus oli myös auki joka päivä kello 23 asti! Tuli siis shoppailtua, ehkä vähän liikaakin. Muuten otimme viikonloput hyvin rennosti, Portimao ja lähialueet ovat aika rauhallista seutua, ja esimerkiksi bileparatiisi-kuvitelman voi unohtaa, ainakin näin off-seasonilla! Turistit tulivat sinne loikoilemaan ja rauhoittumaan.

Yksi viikonloppu pyhitettiin Lissabonin matkalle. Varasimme Busbudilta bussimatkat Portimaosta Lissabonin Oriente-asemalle, hintaa oli 20€ per suunta/henkilö. Lähdettiin perjantai-iltapäivänä viideltä ja palattiin myöhään sunnuntaina. Asuimme hostellissa kaksi yötä, jos tämmöinen kiinnostaa ja olet budjetilla liikenteessä, varaisin rahaa koko matkaan 120-150€, riippuen mitä haluaa tehdä. Itselläni meni noin 150€, kun söin kerran ulkona ja juhlin hieman vähemmän säästeliäästi yhden yön! Lissabon oli kaunis, elävä kaupunki. Ihana ihmisten kirjo, nuorekas ja freesi ilmapiiri, tosi paljon turisteja. Yöelämää oli runsaasti!

Lissabonissa rakennukset olivat kauniin värisiä!

Bussi Portimao-Lissabon menopaluu: 39€
Yö hostellissa naisten dormissa: 16€/yö
Kaupunkivero: 4€/pv
Pantti lukkokaapin avaimeen: 4€
Ruoka ja vapaa-aika: 20€/pv

Suuntaa antava hinta yhden yön/kahden päivän reissulle olisi siis noin 80€! Huomioitavaa kuitenkin, että kesäisin hinnat ovat paljon korkeammalla turistiryntäyksen takia. Talvella sen sijaan on edullisempaa, hinnat ovat huhtikuulta 2019.
Suosittelen lämpimästi reissaamaan lähikaupungeissa. jos olet menossa johonkin maahan vaihtoon taikka kv-jaksolle! Varaudu kuitenkin jäätäviin ylä- ja alamäkiin Lissaboniin mennessä.

Lissabon

Sisters hair studio and store

Töissä oli mukavaa. Tosin pääasiassa aina vaan seurailin ja sosialisoin asiakkaiden , sekä työkavereideni kanssa. Välillä saatoin pestä ja kuivata jonkun työkaverin hiukset, ja muutaman leikkauksen sain tehdä.

Vähäinen työ johtui pääasiassa siitä, että liikkeeseen tulevat asiakkaat halusivat nimenomaan tietylle henkilölle hiustenlaittoon, eikä esimerkiksi ovelta kysyjiä ollut,  vaan tuntui, että kaikki asiakkaat olivat joko ennestään tuttuja kampaajille, tai tulivat leikkauksen/värin perässä somessa nähneensä kuvan takia. Sisarukset päivittelivät aktiivisesti Instagram- ja Facebook tiliään, jolla minun aikanani oli seuraajia jopa 3000! Heidän työnsä löytää Instagramista tililtä hairstyles_made_by_sisters.

Praia da Rochan ranta illalla yhdeksältä

Viikot menivät eteenpäin nopeasti. Iltaisin sain nauttia viileästä ilmasta ja kauniista auringonlaskuista merellä. Fiilikset kv-jaksosta tähän mennessä olivat jokseenkin terapeuttiset. Ihana nähdä jotain uutta, kaunista, erilaista. Uusia kokemuksia on taas tullut, ja paikallisten sekä turistien letkeä elämäntyyli ja lomafiilis tarttui.

Comments

Popular posts from this blog